Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2016

Παιδιά προσφύγων στα σχολεία μας!


ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Την ΔΕΥΤΕΡΑ 19 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2016, στο 34ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης (ώρες 12:00 – 02 μ.μ.) ο Σχ. Σύμβουλος Απόστολος Κ. Καρύδας και οι εκπαιδευτικοί της 9ης  Π.Ε. Αν. Θεσσαλονίκης διοργανώσαμε επιμορφωτική συνάντηση για τους/τις εκπαιδευτικούς των σχολείων της 9ης  Π.Ε. που εμπλέκονται στην εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων με θέμα: 

«Ανάδειξη καλών διδακτικών πρακτικών στην εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων στα σχολεία μας»

Συζητητές στη συνάντηση ήταν ο Σχ. Σύμβουλος κ. Απ. Καρύδας, ο Σχ. Σύμβουλος κ. Π. Κλιάπης, η Σχ. Σύμβουλος κ. Ε. Τύμπα, η Δ/ντρια Εκπ. Αν. Θεσσαλονίκης κ. Ζ. Πετράκη,  οι Δ/ντές των 34, 37, 44 Δημ. Σχολείων Αν. Θεσσαλονίκης κ. Χ. Πεσμαζόγλου, Β. Λανταβός & Α. Καραγιάννης, η Δ/ντρια του Δημ. Σχολείου Διαπολιτισμικής Εκπ. Θεσ/νίκης κ. Γ. Γεωργοπούλου, η εκπ. του τμήματος ένταξης του 31ου Δημ. Σχολείου Θεσ/κης κ. Αλεξ. Αμεναδιώτη, η εκπ. της Α Τάξης του Σχολείου Διαπολιτισμικής Εκπ. Θεσ/νίκης κ.
Γ. Παπαδημητρίου, η εκπ. της Γ΄ Τάξης του 34ου Δημ. Σχολείου Θεσ/νίκης, κ. Αφρ. Τοπαλίδου και άλλοι/ες εκπαιδευτικοί της 9ης Π. Ε. Αν. Θεσ/νίκης.

ΒΑΣΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ  

Στην συνάντηση αναδείχθηκαν ενδιαφέροντα συμπεράσματα μεταξύ των οποίων και τα εξής:

1.      Οι οικογένειες και τα παιδιά των προσφύγων συνιστούν μία ιδιαίτερη κοινωνική περίπτωση με ιδιάζοντα κοινωνικά, πολιτισμικά, γλωσσικά και εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά. Τα χαρακτηριστικά αυτά (τα οποία είναι χρέος της πολιτείας και του ΥΠΠΕΘ/ΙΕΠ να τα αναδείξει) καλά είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στην εκπαίδευση αυτών των παιδιών να τα γνωρίζουν, ώστε να τα χρησιμοποιήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στη διδασκαλία τους.

2.      Τα παιδιά των προσφύγων, αλλά και οι ίδιοι οι πρόσφυγες ομιλούν λίγο έως καθόλου ελληνικά. Άρα οι εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών αυτών, ανεξαρτήτως ηλικίας, φαίνεται πως είναι ανάγκες στοιχειώδους αρχικού γραμματισμού και εξοικίωσης με την ελληνική γλώσσα.

Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2016

Εκπαίδευση παιδιών προσφύγων_βασικές οδηγίες & εκπαιδευτικό υλικό


ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΝΟΙΧΤΩΝ ΟΡΙΖΟΝΤΩΝ ή ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ, ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΑΣ, ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ & ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ! 

1. Για να δείτε ένα εξαιρετικό βιντεάκι (του Jacob Frey, βασισμένο σε ιδέα της Fabio Coala) με πολλαπλές σημασίες και με θέμα την αποδοχή του διαφορετικού & της διαφορετικότητας κάντε κλικ ΕΔΩ  

2. Για να κατεβάσετε και να διαβάσετε την ΚΥΑ (ΦΕΚ 3049, 23.09.2016, σελ. 2) που αφορά σε όλες τις παραμέτρους της εκπαίδευσης των παιδιών προσφύγων, κάντε κλικ  ΕΔΩ

3. Για να διαβάσετε μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα επιστολή σχετική με την εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων με θέμα: "Ανοιχτή επιστολή προς τους γονείς και τους/τις  εκπαιδευτικούς", την οποία έχει γράψει η αν. καθηγήτρια της σχολής ΤΕΠΑΕ του ΑΠΘ (μέλος της επιστημονικής επιτροπής του ΥΠΠΕΘ για την εκπαίδευση των προσφύγων και επιστ. υπεύθυνη του "Πολύδρομου") κ. Ρούλα Τσοκαλίδου κάντε κλικ ΕΔΩ  

4. Για να κατεβάσετε όλο το υλικό του ΥΠΠΕΘ & ΙΕΠ (βιβλία, αναλυτικά προγράμματα κ.ά.) το σχετικό με την εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων κάντε κλικ ΕΔΩ  &  ΕΔΩ   

5. Για να δείτε και να διαβάσετε όλες τις ανακοινώσεις και τα νέα σχετικά με την εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων στην Περιφέρεια Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας κάντε κλικ ΕΔΩ  

6. Για να κατεβάσετε πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό το οποίο υπάρχει στο site του προγράμματος "Πρόγραμμα εκπαίδευσης παιδιών Ρομά" (ΠΤΔΕ/ΑΠΘ) που (με τον κατάλληλο παιδαγωγικό μετασχηματισμό) θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για  την εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων και διδασκαλία σε Τάξεις Υποδοχής, Τμήματα Ένταξης, Ενισχυτική Διδασκαλία κ.ο.κ. κάντε κλικ ΕΔΩ  

7. Πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό που και αυτό (με τον κατάλληλο παιδαγωγικό μετασχηματισμό) θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για  την εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων, καθώς και στις Τάξεις Υποδοχής, Τμήματα Ένταξης, Ενισχυτική Διδασκαλία υπάρχει και στο site του προγράμματος  ΔΙΑΠΟΛΙΣ ("Εκπαίδευση Αλλοδαπών & Παλινοστούντων Μαθητών"). Για να δείτε το ΥΛΙΚΟ του προγράμματος κάντε κάντε κλικ ΕΔΩ  

Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2016

Σχολείο & οικονομική κρίση


ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Την ΠΕΜΠΤΗ 08 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΙΟΥ 2016, στο 37ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης (ώρες 08:30 – 02 μ.μ.) ο Σχ. Σύμβουλος Απόστολος Κ. Καρύδας  και οι εκπαιδευτικοί της 9Ης  ΠΕ Αν. Θεσσαλονίκης διοργανώσαμε  επιμορφωτική ΗΜΕΡΙΔΑ με θέμα: 

«ΣΧΟΛΕΙΟ & ΚΡΙΣΗ: ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ & ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ»

Επιμορφωτές ήταν η εκπαιδευτικός κ. Μάτα Μαγαλιού & ο Σχολικός Σύμβουλος κ. Απόστολος Κ. Καρύδας.

ΥΛΙΚΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ

1. Για να δείτε την παρουσίαση του Σχ. Σύμβουλο κ. Καρύδα με θέμα: "Σχολείο και κρίση: συνέπειες και αντιμετώπιση", κάντε κλικ  ΕΔΩ

2. Για να δείτε την παρουσίαση της κ. Μαγαλιού με θέμα: "Αντιλήψεις μαθητών της Ε & ΣΤ Τάξης για την οικονομική κρίση και ο ρόλος των εκπαιδευτικών", κάντε κλικ  ΕΔΩ

3. Για να διαβάσετε κείμενο της κ. Μαγαλιού και του κ. Χανιωτάκη με θέμα: «Αντιλήψεις των μαθητών του δημοτικού σχολείου για την οικονομική κρίση» (ΠΡΑΚΤΙΚΑ, σελ. 1454-1458) από την παρουσίασή τους στο Πανελλήνιο Συνέδριο με διεθνή συμμετοχή με τίτλο  «Ανα-στοχασμοί για την παιδική ηλικία», που οργάνωσε το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης,  σε συνεργασία με την Παιδαγωγική Σχολή και το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (31/10 - 1/11 2014),  κάντε κλικ  ΕΔΩ

4. Για να κατεβάσετε και να διαβάσετε ένα κείμενο των εκπαιδευτικών κ. Ελένης Ξεφτέρη & Θέκλας Μιχάλογλου (σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό κ. Δούβλη) κατάλληλο για τον ΑΡΧΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ όλων των παιδιών και ειδικά των παιδιών των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, τα οποία προσβάλλονται περισσότερο από την κρίση κάντε κλικ  ΕΔΩ

5. Για να κατεβάσετε και να διαβάσετε πολλά κείμενα (μέθοδος πρότζεκτ, διδασκαλία σε ομάδες, εμψύχωση & κίνητρα στην τάξη, ανισότητες και σχολείο, διαφοροποιημένη παιδαγωγικη, στερεότυπα και προκαταλήψεις στο σχολείο, ετερογένεια και σχολείο κ..ά) τα οποία υπάρχουν στην ηλεκτρονικη διεύθυνση "ΚΛΕΙΔΙΑ & ΑΝΤΙΚΕΙΔΙΑ" και που αφορούν εν γένει τις κοινωνικές ανισότητες στο σχολείο, την παιδαγωγική της συμπερίληψης και τη διαφοροποιημένη παιδαγωγική, κάντε κλικ  ΕΔΩ

6. Για να πάρετε μια ιδέα για την Παιδαγωγική της Αλληλεγύης και της Συμπερίληψης η οποία εφαρμόζεται στο 132ο Δημοτικό Σχολείο της Γκράβας Αθηνών  - ένα σχολείο στο οποίο ο μαθητικός πληθυσμός αποτελείται στην πλειονότητά του από αλλόγλωσσα παιδιά (70 % περίπου των παιδιών, τα οποία προέρχονται από 17 διαφορετκές εθνότητες)  κάντε κλικ  ΕΔΩ,   ΕΔΩ   &  ΕΔΩ

7. Για να επισκευτείτε την ιστοσελίδα του προγράμματος TOCSIN (Teacher suppΟrt Confronting Social INequalities _ Υποστήριξη των Εκπαιδευτικών στην Αντιμετώπιση των Κοινωνικών Ανισοτήτων) στο οποίο θα βρείτε ΥΛΙΚΟ σχετικό με την "Κοινωνική & οικονομική κρίση στο σχολείο", κάντε κλικ  ΕΔΩ

Τρίτη 31 Μαΐου 2016

Αυτισμός & ΔΕΠΥ στο σχολείο: τι και πώς;

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Την ΤΡΙΤΗ 24 ΜΑΪΟΥ 2016, στο 37ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης (ώρες 11:30 – 02 μ.μ.) οι Σχ. Σύμβουλοι Απόστολος Καρύδας & Ευαγγελία Κανταρτζή και οι εκπαιδευτικοί της Ε΄ και ΣΤ΄ Τάξης και ειδικοτήτων της 6Ης & 9Ης  ΠΕ Αν. Θεσσαλονίκης διοργανώσαμε  επιμορφωτική συνάντηση με θέμα: 

«ΑΥΤΙΣΜΟΣ & ΔΕΠΥ ΣΤΟ ΤΥΠΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: ΤΙ ΚΑΙ ΠΩΣ?»

Επιμορφωτές ήταν ο Σχολικός Σύμβουλος κ. Γεώργιος Μπότσας και η εκπαιδευτικός κ. Ευαγγελία Μαγαλιού.

ΥΛΙΚΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

1.
Για να διαβάσετε την εισήγηση της κ. Μαγαλιού με θέμα: "Στήριξη & ένταξη μαθητών με αυτισμό στη Γενική Αγωγή"  κάντε κλικ  ΕΔΩ

2. Για να κατεβάσετε υλικό σχετικό με την παρουσίαση του κ. Μπότσα που αφορά στην ομαλή ένταξη των παιδιών με ΔΕΠΥ στο περιβάλλον του σχολείου κάντε κλικ  ΕΔΩ

3. Για να διαβάσετε ένα κείμενο της κ. Μαγαλιού & κ. Τσακπίνη με θέμα: "Η Δομημένη Διδασκαλία" (μια από τις επικρατέστερες μεθόδους διδασκαλίας για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού) κάντε κλικ  ΕΔΩ
 
4. Για να διαβάσετε ένα βιβλίο με τίτλο: "Η κοινωνική ένταξη σε σχολείο και η μετάβαση σε χώρο εργασίας για τα άτομα στο φάσμα του αυτισμού: Θεωρητικά ζητήματα και εκπαιδευτικές παρεμβάσεις" (σε επιμέλεια της κ. Σοφίας Μαυροπούλου) στο οποίο υπάρχουν πολλά κείμενα και τεχνικές που αφορούν στην ομαλή ένταξη των παιδιών με αυτισμό στο περιβάλλον του σχολείου κάντε κλικ ΕΔΩ

5. Για δείτε και να ακούσετε την ομιλία της Τεμπλ Γκράντιν
στο TED με τίτλο: "Ο κόσμος χρειάζεται όλων των ειδών τα μυαλά" Γκράντιν είναι αυτιστική γυναίκα με διδακτορικό στη ζωολογία. Διδάσκει στο πανεπιστήμιο του Κολοράντο, έχει τη δική της επιχείρηση, έχει γράψει αρκετά βιβλία και δίνει διαλέξεις σε όλο τον κόσμο για τον αυτισμό και τη συμπεριφορά των ζώων)  κάντε κλικ  ΕΔΩ
  
6. Για να διαβάσετε και να κατεβάσετε μια εικονογραφημένη ιστορία (βιβλίο + δραστηριότητες) για τον αυτισμό κατάλληλη για την Α΄& Β΄ Τάξη με τίτλο: "Ο Φώτης και η Φωτεινή: μαι ιστορία για ένα παιδί με αυτισμό" κάντε κλικ  ΕΔΩ

7. 
Για να διαβάσετε και να κατεβάσετε μια εικονογραφημένη ιστορία (βιβλίο + δραστηριότητες) για τον αυτισμό κατάλληλη για την Γ΄& Δ΄ Τάξη με τίτλο: "Ένα 'περίεργο' ταξίδι" κάντε κλικ  ΕΔΩ

8.  Για να διαβάσετε και να κατεβάσετε μια εικονογραφημένη ιστορία (βιβλίο + δραστηριότητες) για τον αυτισμό κατάλληλη για την Ε΄& ΣΤ΄ Τάξη με τίτλο: "Πετρούλες για τον Πέτρο: Ιστορία για ένα παιδί με αυτισμό" κάντε κλικ  ΕΔΩ

Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2016

Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση: αν όχι τώρα, πότε;


Για διαβάσετε ένα άρθρο του Απόστολου Κ. Καρύδα με τίτλο: "Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση: αν όχι τώρα πότε;" το οποίο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα TVXS (TV χωρίς σύνορα) & στο εκπαιδευτικό site ALFAVITA (στις 04 Οκτ. 2015) κάντε κλικ ΕΔΩ   &  ΕΔΩ

Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2016

Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2015

Κλειδιά & Αντικλείδια

Εκπαίδευση για όλα τα παιδιά !


Eίναι άραγε δυνατόν να δουλέψει κανείς αποτελεσματικά σε ένα απομονωμένο, ορεινό χωριό της Θράκης, όταν νιώθει αδυναμία επικοινωνίας λόγω γλώσσας; Πώς βρίσκει ένας εκπαιδευτικός ισορροπία ανάμεσα στους κανόνες του σχολικού θεσμού, στις απαιτήσεις των εξετάσεων, στα περιεχόμενα του αναλυτικού προγράμματος και στις ανάγκες των παιδιών; Πώς διδάσκει κανείς ελληνικά, όταν πάνω από τα μισά παιδιά στην τάξη είναι αλλόγλωσσα; Yπάρχουν τρόποι να κινητοποιήσουμε τα παιδιά ώστε να ενδιαφερθούν για το σχολείο; Πώς αξιολογούμε εάν οι μαθητές έμαθαν ή όχι ιστορία; Aντέχεται η σιωπή των μαθητών από το δάσκαλο; Πώς διορθώνουμε τα λάθη των παιδιών; Πώς επικοινωνούμε σε μια σχολική τάξη; Yπάρχει χώρος για ευχαρίστηση στο σημερινό σχολείο;