Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2020

Προς μια Παιδαγωγική της συμβίωσης και της συνύπαρξης στην Εκπαίδευση

ΣΧΟΛΕΙΟ και ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΝΑΝΤΙΑ στη ΒΙΑ, τον ΡΑΤΣΙΣΜΟ και την ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ!

Κατεβάστε δωρεάν ...

Α) Το βιβλίο "Οδηγός αντιρατσιστικής εκπαιδευσης¨(2000) του Επίτιμου Καθηγητή του ΠΤΔΕ του ΑΠΘ κ. Γιώργου Τσιάκαλου.


Β) Το βιβλίο "Αντιρατσιστική Εκπαίδευση" (2015) του Αναπληρωτή Καθηγητή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Βασίλη Α. Πανταζή


Γ) Τη μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία της κ. Αγγελικής – Μαρίας Ντέρτη με τίτλο: « Ρατσισμός: κοινωνικές και εκπαιδευτικές διαστάσεις»


Δ) "COMPASITO" Μικρή πυξίδα για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα & τα Δικαιώματα των Παιδιών

https://www.openbook.gr/compasito-mikri-pyxida/


Ε) Δραστηριότητες βιωματικής μάθησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα των προσφύγων

https://www.openbook.gr/drastiriotites-viwmatikis-mathisis-sta-anthropina-dikaiwmata-kai-ta-dikaiwmata-twn-prosfygwn/

ΣΤ) Υλικό με θέμα «Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα - Αντιρατσιστική Εκπαίδευση: Ταινίες, βίντεο, ντοκιμαντέρ για σχολική χρήση»

https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/252529_ekpaideysi-sta-anthropina-dikaiomata-antiratsistiki-ekpaideysi-tainies-binteo

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Ας γνωρίζουμε ότι : ....

Η φοίτηση όλων των παιδιών που ζουν στην ελληνική επικράτεια είναι νόμος του κράτους και γι αυτό υποχρεωτική. Και είναι χρέος της πολιτείας να τη διασφαλίσει με όλους τους νόμιμους τρόπους !

Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2019

ΧΡΙΣΤΟΣ ΤΣΟΛΑΚΗΣ "Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ"


1) Μικρά σπαράγματα της σκέψης του ...

  Καλός δάσκαλος (από συνάντηση που είχα μαζί του μιά μερα του 2002, ως υποψήφιος διδάκτορας)
 
 "Κάποτε πίστευα πως καλός δάσκαλος είναι αυτός που τα λέει καλά, που συγκινεί με την ακρίβεια του λόγου και τη σαφήνεια της σκέψης. Με τα χρόνια συνειδητοποίησα πως καλός δάσκαλος ... είναι αυτός που ξέρει να σωπαίνει. Όμως .... κοίταξε, δεν σωπαίνει, γιατί τεμπελιάζει. Όχι!!! Σωπαίνει για να μιλήσουν οι μαθητές του. Γιατί, πρέπει να γνωρίζουμε ότι οι μαθητές είναι οι πραγματικοί πρωταγωνιστές της διδασκαλίας. Οι δάσκαλοι είμαστε οι βοηθοί, οι σκηνοθέτες της διδασκαλίας. Καλός δάσκαλος είναι, ... επομένως, αυτός που ετοιμάζει τη σκηνή και που βοηθά στη συνέχεια τους μαθητές να ανεβούν πάνω σ' αυτήν για να παίξουν οι ίδιοι το έργο της διδασκαλίας."

Σκοπός της Παιδείας (από τη συνάντηση μαζί του)
 
 "Ο σκοπός της Παιδείας είναι να μάθουν οι μαθητές να δημιουργούν μαζί με τους άλλους και να είναι ευτυχισμένοι μέσα σ' αυτή τη δημιουργία!"
 
Για τη Διδασκαλία (από τη συνάντηση μαζί του)

" Η διδασκαλία πρέπει να είναι προσγειωμένη στη ζωή και … ακόμα να αξιοποιεί την παράδοση του τόπου, την ιστορία του πολιτισμού και τη σοφία της φύσης !"   
 
Για τα παιδιά
 
"Το κεφάλι του παιδιού δεν είναι δοχείο να το γεμίσουμε, είναι σπίρτο και φωτιά να το ανάψουμε!" 
 
Για τη σχέση γλώσσας και κοινωνίας
 
"Οι γλώσσες ακολουθούν τις κοινωνίες ... και, όταν χειροτερεύει η κοινωνία, χειροτερεύει  και η γλώσσα. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει πως δεν πλουτίζει η γλώσσα. Αντίθετα, προστίθενται στη γλώσσα νέες έννοιες που εκφράζουν, ακριβώς, την ευτέλεια που χαρακτηρίζει την κοινωνία ..!"

2) Ένα μικρό πορτρέτο του δασκάλου (από την συγγραφέα Σ. Νικολαϊδου) ΕΔΩ

3) Και για ένα σύντομο βιογραφικό του ΕΔΩ

Παρασκευή 19 Οκτωβρίου 2018

«Η κοινωνική αποστολή του σχολείου σήμερα»


"Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΗΜΕΡΑ"

Άρθρο του Απόστολου Κ. Καρύδα

(ΕΦ. ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ, Δευτέρα.15.10.2018, σελίδα 34)

Για να διαβάσετε το άρθρο κάντε κλικ ΕΔΩ

Δευτέρα 15 Οκτωβρίου 2018

Εκπαίδευση παιδιών προσφύγων και μεταναστών_Παιδαγωγικό υλικό


Προς μια ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ  της ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ, της ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ και της ΣΥΝΥΠΑΡΞΗΣ

Αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες, εκπαιδευτικοί & γονείς των μαθητών και μαθητριών,

Η ελληνική κοινωνία είναι πλέον μια πολυπολιτισμική κοινωνία και στα σχολεία του πρωϊνού κύκλου υπάρχουν πολλά παιδιά αλλοδαπών, μεταναστών και προσφύγων τα οποία πλουτίζουν με την παρουσία τους τη ζωή των σχολείων και τη δική μας. Αρκετά από τα παιδιά αυτά έχουν δυσκολίες προσαρμογής στο σχολείο, λόγω περιστατικών πολέμου και βίας που έζησαν, αλλά και λόγω ιδιαιτεροτήτων της μητρικής τους γλώσσας και της κουλτούρας της χώρας τους. 

Στην προσπάθεια να βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά (αλλά και όλα τα παιδιά που εμφανίζουν αντίστοιχες μαθησιακές δυσκολίες και δυσκολίες προσαρμογής) παραθέτουμε παρακάτω υλικό  κατάλληλο για την εκπαίδευση αυτών των παιδιών.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ 

1. Για να αντλήσετε και άλλο υλικό κατάλληλο για την αρχική εξοικείωση των παιδιών προσφύγων και μεταναστών με την ελληνική γλώσσα  (προϊόν ομάδας εργασίας του ΠΤΔΕ/ΑΠΘ, η οποία συνεργάστηκε στα πλαίσια του προγράμματος "Xenios Zeus”, της Περιφ. Δ/νσης Εκπ. Κεντρικής Μακεδονίας) κάντε κλικ ΕΔΩ  & ΕΔΩ 

2. Παρόμοιο υλικό Αρχικού Γραμματισμού (Από το "Πρόγραμμα εκπαίδευσης παιδιών Ρομά", ΠΤΔΕ/ΑΠΘ) μπορείτε να βρείτε ΕΔΩ  & ΕΔΩ 

3. Πλούσιο υλικό για την εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων και μεταναστών υπάρχει στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ (βιβλία, αναλυτικά προγράμματα κ.ά.). Για το υλικό του ΙΕΠ κάντε κλικ ΕΔΩ  

4. Πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό που και αυτό (με τον κατάλληλο παιδαγωγικό μετασχηματισμό) θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για  την εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων, καθώς και στις Τάξεις Υποδοχής, Τμήματα Ένταξης, Ενισχυτική Διδασκαλία υπάρχει και στο site του προγράμματος  ΔΙΑΠΟΛΙΣ ("Εκπαίδευση Αλλοδαπών & Παλινοστούντων Μαθητών"). Για να δείτε το ΥΛΙΚΟ του προγράμματος κάντε κάντε κλικ ΕΔΩ  

5.  Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στο πλαίσιο του προγράμματος: «ΕΝΤΑΞΗ ΤΣΙΓΓΑΝΟΠΑΙ∆ΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ»  δημιούργησε χρήσιμο υλικό για τα Μαθηματικά του Δημοτικού Σχολείου. Το υλικό είναι κατάλληλο για ενισχυτική διδασκαλία, τάξεις υποδοχής & για πρακτικές διαφοροποιημένης παιδαγωγικής.

Το υλικό (τρία βιβλία Α+Β, Γ+Δ, Ε+ΣΤ & Βιβλίο Δασκάλου) μπορείτε να το κατεβάσετε από: ΕΔΩ

Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2017

ΗΜΕΡΙΔΑ: "Παιδιά προσφύγων στις τάξεις του πρωινού σχολείου: ιδέες και πρακτικές συνεκπαίδευσης"

ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΝΟΙΧΤΩΝ ΟΡΙΖΟΝΤΩΝ!
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ της ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ, της ΑΝΘΡΩΠΙΑΣ, της ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ & της ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ! 

Αγαπητοί εκπαιδευτικοί, μαθητές και μαθήτριες & γονείς των μαθητών και μαθητριών,

Η ελληνική κοινωνία τα τελευταία χρόνια έχει μετεξελιχθεί σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία λόγω της έλευσης μεγάλου αριθμού αλλοδαπών, μεταναστών και προσφύγων.

Πολλά από τα παιδιά αυτών των οικογενειών βρίσκονται ήδη στα σχολεία (στις πρωινές τάξεις) πλουτίζοντας με την παρουσία τους τη ζωή των σχολείων και τη δική μας. Παρα ταύτα αρκετά από τα παιδιά αυτά παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες και δυσκολίες προσαρμογής (κυρίως λόγω των ιδιαιτεροτήτων της μητρικής τους γλώσσας και της διαφορετικής σχολικής κουλτούρας της χώρας τους). 

 Στην προσπάθεια να βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά (αλλά και όλα τα παιδιά που εμφανίζουν αντίστοιχες δυσκολίες) οργανώσαμε επιμορφωτική ημερίδα για όλους τους/τις εκπαιδευτικούς της 9ης ΠΕ Αν. Θεσσαλονίκης  με θέμα: "Παιδιά προσφύγων στις τάξεις του πρωινού σχολείου: Ιδέες και πρακτικές συνεκπάιδευσης" (Τρίτη, 19.12.2017). Επιμορφώτριες στην Ημερίδα ήταν οι εκπαιδευτικοί κ. Ελένη Ξεφτέρη & Θέκλα Μιχάλογλου. Παρακάτω παραθέτουμε υλικό (μέρη του οποίου παρουσιάστηκαν στη ημερίδα) κατάλληλο για την εκπαιδευση και συνεκπαίδευση αυτών των παιδιών.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ 

1. Πλούσιο υλικό της ομάδας εργασίας του ΠΤΔΕ/ΑΠΘ (που παρήχθει στα πλαίσια του πρόγραμματος "Xenios Zeus”, της Περιφ. Δ/νσης Εκπ. Κεντρικής Μακεδονίας) το οποίο είναι κατάλληλο για την αρχική εξοικείωση των παιδιών προσφύγων με την ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό (οδηγίες, βίντεο, βιβλίο εκπαιδευτικού, βιβλία δραστηριοτήτων) μπορείτε να βρείτε και να κατεβάσετε αν κάντε κλικ ΕΔΩ  & ΕΔΩ 

2. Παρόμοιο εκπαιδευτικό υλικό Αρχικού Γραμματισμού το οποίο υπάρχει στο site του προγράμματος "Πρόγραμμα εκπαίδευσης παιδιών Ρομά" (ΠΤΔΕ/ΑΠΘ) και το οποίο (με τον κατάλληλο παιδαγωγικό μετασχηματισμό) θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για την εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων και μεταναστών μπορείτε να βρείτε ΕΔΩ  & ΕΔΩ 
3. Ακόμη, πλούσιο υλικό για την εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων και μεταναστών υπάρχει κσι στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ (βιβλία, αναλυτικά προγράμματα κ.ά.). Για το υλικό του ΙΕΠ κάντε κλικ ΕΔΩ 

Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2017

20 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ_ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ!


Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού υιοθετήθηκε ομόφωνα από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών στις 20 Νοεμβρίου του 1989. Έως σήμερα έχει επικυρωθεί από 193 χώρες, ενώ δεν την έχουν επικυρώσει δύο. Η Ελλάδα την επικύρωσε στις 2 Δεκεμβρίου του 1992.


ΣΧΕΤΙΚΕΣ e-σελίδες 

1.  Για τη σελίδα της UNISEF για τα Δικαιώματα του Παιδιού ΕΔΩ
2. Για το πλήρες κείμενο της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού ΕΔΩ
3. Για το Ν. 2101/1992 που αφορά στην επικύρωση της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού από την Ελληνική Βουλή ΕΔΩ
4.  Για τις χώρες μέλη που υπογράφουν τη σύμβαση ΕΔΩ
5.  Για κατεβάσετε τα πρακτικά ενός πρόσφατου συνέδριου της Σχολής Νηπιαγωγών του ΑΠΘ (31.10 - 01.11.2014) με θέμα: "Ανα-στοχασμοί για την παιδική ηλικία" ΕΔΩ

Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2017

Ενισχυτική διδασκαλία / Διαφοροποιημένη παιδαγωγική _ ΥΛΙΚΟ (2017-18)




Αγαπητοί εκπαιδευτικοί, μαθητές και μαθήτριες & γονείς των μαθητών και μαθητριών,

      Η ελληνική κοινωνία τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία λόγω της έλευσης μεγάλου αριθμού αλλοδαπών, μεταναστών και προσφύγων. Οι παρουσία αυτών των ανθρώπων και των οικογενειών τους έχει αποδειχτεί ότι είναι εξαιρετικός πλούτος - τόσο οικονομικός όσο και πολιτισμικός - για τη χώρα μας.

     Πολλά από τα παιδιά αυτών των οικογενειών βρίσκονται ήδη στα σχολεία μας πλουτίζοντας με την παρουσία τους τη ζωή των σχολείων και τη δική μας. Παρα ταύτα αρκετά από τα παιδιά αυτά παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες και δυσκολίες προσαρμογής (κυρίως λόγω των ιδιαιτεροτήτων της μητρικής τους γλώσσας και της διαφορετικής σχολικής κουλτούρας της χώρας τους). Στην προσπάθεια να βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά (αλλά και όλα τα παιδιά που εμφανίζουν αντίστοιχες δυσκολίες) παραθέτουμε παρακάτω υλικό Ενισχυτικής Διδασκαλίας & Διαφοροποιημένης Παιδαγωγικής κατάλληλο για την εκπαίδευση αυτών των παιδιών.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ 

1. Για να κατεβάσετε πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό Αρχικού Γραμματισμού το οποίο υπάρχει στο site του προγράμματος "Πρόγραμμα εκπαίδευσης παιδιών Ρομά" (ΠΤΔΕ/ΑΠΘ) και το οποίο (με τον κατάλληλο παιδαγωγικό μετασχηματισμό) θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για Ενισχυτική Διδασκαλία και Διαφοροποιημένη Παιδαγωγική κάντε κλικ ΕΔΩ  & ΕΔΩ 

2. Πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό για την αρχική εξοικείωση των παιδιών προσφύγων με την ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό (οδηγίες, βίντεο, βιβλίο εκπαιδευτικού, βιβλία δραστηριοτήτων) έχει παραχθεί και από ομάδα εργασίας του ΠΤΔΕ/ΑΠΘ (στα πλαίσια του Προγράμματος “Xenios Zeus” της Περιφ. Δ/νσης Εκπ. Κεντρικής Μακεδονίας). Από το υλικό αυτό μπορείτε να αντλήσετε πολλές ιδέες και για Ενισχυτική Διδασκαλία & Διαφοροποιημένη Παιδαγωγική για όλα τα παιδιά. Για το υλικό κάντε κλικ  ΕΔΩΕΔΩ  & (στα αγγλικά) ΕΔΩ

3. Πλούσιο υλικό για την εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων έχει παραχθεί και από το ΙΕΠ (βιβλία, αναλυτικά προγράμματα κ.ά.) Και το υλικό αυτό (με τον κατάλληλο παιδαγωγικό μετασχηματισμό) θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για Ενισχυτική Διδασκαλία & Διαφοροποιημένη Παιδαγωγική. Για το υλικό του ΙΕΠ κάντε κλικ ΕΔΩ  

4. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, επίσης, στο πλαίσιο του προγράμματος: «Ένταξη Τσιγγανόπαιδων στο Σχολείο»  δημιούργησε χρήσιμο υλικό για τα Μαθηματικά του Δημοτικού. Το υλικό είναι κατάλληλο για Ενισχυτική Διδασκαλία, Τάξεις Υποδοχής, Τμήματα Ένταξης & για πρακτικές Διαφοροποιημένης Παιδαγωγικής. Το υλικό (τρία βιβλία Α+Β, Γ+Δ, Ε+ΣΤ & Βιβλίο Δασκάλου) μπορείτε να το κατεβάσετε από:  ΕΔΩ